TuinBouw Businessclub blikt terug op inspirerende trendreis New York

Publicatiedatum: 14-10-2013

In het kader van het 12,5 jarig jubileum van de TuinBouw Businessclub vond van 10 t/m 14 oktober 2013 een unieke trendreis plaats naar New York! Een reis geheel passend in de visie van de club om het meest inspirerende, interactieve en spraakmakende tuinbouwplatform te zijn, met echte toegevoegde waarde. Maar liefst 57 leden gingen mee op deze vierdaagse trip. Het programma bestond uit een balans tussen de laatste food- en flowertrends,  bedrijfsbezoeken, het versterken van de onderlinge relaties en ook het bezoeken van diverse bezienswaardigheden.

Food- en flowertrends
Eén van de onderdelen was een bezoek aan de Highline, een voormalige oude spoorlijn die door wijkbewoners omgebouwd is tot een groen park. Een goed voorbeeld hoe groen een wijk weer aantrekkelijk kan maken en zo levensader geworden is voor het populaire Meatpacking District. De beplanting van de Highline is ontworpen door de Nederlandse architect Oudolf. Rabobank International gaf een interessant lezing over trends in food en tuinbouw. Zo zijn in de VS ‘organic’  producten enorm in opkomst evenals de komst van steeds meer private labels in de supermarkten. Door de komst van meer en meer individuen (bijna 30% van de bewoners bestaat uit 1 persoonshuishoudens en maar liefst 70% van de huishoudens heeft geen kinderen) verandert het food- en retaillandschap ook, bijvoorbeeld ook meer vers en gemakkelijk, meer uit eten en en kant- en klaar. De laatste foodontwikkelingen werden vervolgens ook in de praktijk bekeken in de supermarktketens Whole Foods Market en Trader Joe’s  en bij onder andere de lokale cash en carry van FleuraMetz.

Tuinbouw op Long Island
Op de zaterdag werden enkele bedrijven op Long Island bezocht. Na een rondleiding bij foodservice-specialist J. Kings werd de reis richting Koppert Cress USA voortgezet. Koppert Cress gelooft in het creëren van echte toegevoegde waarde en produceert daar waar de marktprijzen goed zijn. De leden konden zelf de bijzondere ‘’cressen’’ proeven: van tarwegras tot eetbare viooltjes tot bloesemknopjes die als het ware elektriciteit geven. Daarnaast werd nog een bezoek gebracht aan van de Wetering Greenhouses, een van oorsprong Nederlander die in 1951 naar Amerika vertrok. Als plantenteler heeft hij 8 hectare aan gloednieuwe kassen gebouwd op Long Island en realiseerde zo zijn american dream. Van de Wetering levert inmiddels al bijna 50 jaar planten en bomen aan vele parken en plantsoenen in New York, waaronder de tulpen en begonia’s in de bekende straat Park Avenue.

Bezienswaardigheden
Natuurlijk werden ook een aantal bekende bezienswaardigheden bezocht. Ground Zero, Top of the Rock en Times Square werden aangedaan en een onvergetelijke fietstocht door Lower Manhattan langs Brooklyn Bridge, ChinaTown, city hall en Wall Street. Al met al een zeer geslaagde en inspirerende trendreis. Het concept van deze tuinbouw trendreis is bedacht en uitgevoerd door Imagro, in opdracht van het bestuur van de TuinBouw Businessclub.

Klik hier voor de foto's.