Passion Pleasure and Pride
Dag drie. Uitputtingsslag. Op weg naar het pr-achtige Tirol. Bedrijf van boer Walter en zijn schone vrouw Cornelia – Connie fur freunde – Plank. Walter doet de Gemüse anbau, Cornelia is ‘Pilzen suchterin’. Samen hebben ze een dochter. En nog een ander prachtbedrijf 50 hectare vollegrondsgroente in het dal van Tirol tussen de prachtige Alpenpuisten. Hier is het goed toeven. Waterig najaarszonnetje. De herfst toont zijn kleurentooi, in deze Indian Summer. Binnen 5 minuten gaat de discussie over grondprijzen. Venlo schrikt. € 200,- per meter voor de bouwgrond, en tot € 100,- per meter voor akkergrond, althans in deze regio Tirol. Op een nabijgelegen industrieterrein huren ze een loods voor € 50.000,- per jaar. In die loods mooie tunnels en een goed opgezet teeltsysteem mede begeleidt door onze brug-gids Henk van Roij uit Weert. Henk gaat samen met Biopilze een kwekerij opzetten in Tirol. Henk heeft een kwekerij in Weert en doet daarnaast flink wat advieswerk wereldwijd in de champignonteelt en… heeft een uitzendbureau ‘’met toegevoegde waarde’’ waar hij in de plantaardige sectoren toch zo’n 9.000 uur per week rondzet.
Cornelia en Walter hebben in het verleden - vinden ze – veel geld verloren. Vooral door de kostprijsspiraal in de groentenhoek waar ze telkens in werden gezogen. Nu telen ze biopilzen. Onderscheid en de consument centraal is de reden, zo zegt Cornelia, dat ze ,,von bureaufraulein richting biopilz suchterin ist gegangen.’’ Niet de inkoper die zegt wat zij moet leveren tegen welke condities en vooral (bodem)prijzen. Nein! ,,Leveren wat de consument vraagt, wow dit product wil ik hebben. Das ist die grundstein um erfolg zu haben. Het gaat niet over kostprijs per m2. Het gaat over hoe kun je een verhaal maken op basis van storytelling en echte toegevoegde waarde waar de consument voor terug komt. Ik bewonder Nederland vanwege efficiency maar het schiet door in kostencalculatie. Efficiency wil ik combineren met een brug over de keten naar storytelling’’, aldus haar vurige en gepassioneerde pleidooi. Pardoes stelt Lex Ebus voor om de jury met haar te laten eten bij Brienen aan de Maas.
De grootste klant neemt de helft van de biopilzen af. ,,Meer krijgen ze niet.’’ Ze wil spreiden en uit de prijsdiscussie. Goede kundenstructuur. Biopilze is de enige met bruine biopilze in Oostenrijk, 6000 kg per week en zo snel als mogelijk uitbreiden op een andere plek. En op afzienbare termijn wil Cornelia naar andere soorten paddenstoelen, exoten en rechtstreeks leveren aan de gastronomie. Plank verpakt alles zelf en ook daarin zijn ze uniek. Differentiatie is een cadeau. ,,Wij verpakken alles zelf. Geen tussenhandel. We zijn de enige die in een mooi kartonnen merkbakje paddenstoelen in flowpack afleveren.’’ Ook vanuit het oogpunt van innovatie kan Plank uit een ander vaatje tappen. In de zomer als de prijzen en afzet wat onderuit gaan komen zij – tegen de verdrukking in – met een nieuw concept wat uitblinkt in eenvoud en een hoog inhakersgehalte heeft: Tiroler grill pilzen. En Tiroler bbq pilzen! Cornelia: ,,500 kg per week en daarmee de zomerdip voorkomen want dat kannibaliseert niet op de gangbare zomerverkoop, het geeft zelfs extra tractie in het afzetkanaal.’’
In de ogen van Cornelia en Walter is er geen kortere keten mogelijk. ,,Wij doen niet mee in de handelsketen, hebben direct en persoonlijk contact met onze eindgebruiker. Als ze Tiroler Biopilze bellen, het nummer op de achterkant van de verpakking, dan krijgen ze mij hoogstpersoonlijk aan de lijn. Kortere keten bestaat niet.’’
Een kort intermezzo. In de Tiroler champignoncel heb ik een kort onderonsje met voorzitter Jaap van den Beukel en Rene van Haeff van Light4Food. De laatste heeft samen met nog een paar compagnons waaronder Peter Christiaans (champignons cultuurbouw en techniek, inmiddels verkocht aan zijn jongste broer) in het voormalige proefstation in Horst aan de Maas en volledig nieuwe revolutionaire teelttechniek opgezet. Dit doet hij mede in opdracht van Peter van Dijck, een grote sla en baby leaf groententeler. Voor Rene, die er gepassioneerd over vertelt, is het win win win win. Op een mat kiemen zaadjes, die wortelen door de mat op water. Meerlagenteelt met de goede led-verlichting. Geen substraat. Geen groeimedium. Geen gewasbescherming. 95% minder water nodig en geen afval. Een schoner restproduct. Doordat je het geoogste product niet meer hoeft te wassen is deze spinazie, basilicum of andere bladgewassen 5 tot 7 dagen langer houdbaar en.. beter stuurbaar. En passant kun je met deze techniek ook veel eenvoudiger inhoudsstoffen uit de bladgroenten halen, een nieuw hoofdstuk dat aanstaande is. Ons relatief nieuwe lid Van Haeff bouwt inmiddels ook klimaatkamers voor Bayer. Een derde hoofdstuk van deze nieuwe onderneming is dat ze nu aan het uitknobbelen zijn hoe ze eenvoudig de oogst kunnen automatiseren. Hier gaan we binnenkort meer over horen binnen de TuinBouw Businessclub. Wat ik u brom.
Terug naar Cornelia en Walter. Tijdens de luxe lunch in een authentiek Tiroler restaurant - met uiteraard wienerschnitzels auf dem teler so groB wie eine kettingkastte – geeft de vrouw des huizes Cornelia een zeer professionele presentatie over hun Grote Droom; Symbiose. In die droom, gesymboliseerd door een logo gebaseerd op de lamellen van een paddenstoel, komt zij in ronde vrouwelijke vormen tot een zeer inspirerende visie op het nieuwe hoofdstuk voor Plank Gemüse. Eén ding is kraakhelder: deze powerlady uit Tirol prikkelt dit hoofdzakelijk mannengezelschap uit Venlo. Alles klopt en het is een echt en eerlijk verhaal recht uit het hart. Dat ze het publiek weet te bespelen is eerder een kracht. Ze kijkt bijvoorbeeld niet naar het publiek maar in de camera waardoor haar verhaal via een groots uitgelichte beamer nog steviger overkomt. Cornelia presenteert de grote droom SYMBIOSE gebaseerd op gezonde voeding. Bewustzijn. Bildung. ,,Merken als Coca Cola, Nestle en Unilever willen geen bewustzijn voor onze producten. Dus gaan we het zelf doen. Nu zijn we nog inwisselbaar. Zonder innovatie zijn wij inwisselbaar. Daarom pleit ik voor zelfbewustzijn, reflectie en kwetsbaar opstellen vanuit onze kant. Nu is het concurrentie- en aanbodgestuurd. Meer produceren en uiteindelijk dat product op prijs knijpen. Als wij alleen met de massa meegaan hebben we geen onderscheid. Als je zelf niet verandert, verandert er niets.’’ En zo is het. We leven niet in een tijd van verandering maar in een verandering van tijd. Het enige dat blijft IS de verandering.
Cornelia licht haar SYMBIOSE-concept toe. ,,Zonder symbiose kunnen wij niet leven. Wij willen problemen omdraaien in kansen. Gaan een integrale beleving bouwen met als kern ons prachtige landschap, gezonde en smaakvolle voeding van dichtbij en geënt op Biopilze.’’ Van massa naar maatwerk dus. Dat laten zien. ,,Symbiose ist in unsere Natur." Nieuwe initiatieven en verbanden laten zien. Branding en trots laten zien. ,Agrar Marketing mit Fleisch, Obst und Gemüse. Gastronomy und Tourismus in Tirol. Tiroler Schnitzels, Speckknödel und Stauber.’’ Symbiose wordt eigenlijk de combinatie tussen Lindchenhof in Uedem en Floriade 2012 Venlo. Een plek waar alles bij elkaar komt en een condensatiepunt voor gezonde voeding van dichtbij.
Standing still
3 Ps
,,In een straal van 250 km hebben wij Tirol, Beieren, Turijn, Verona en Venetië. Dat zijn allemaal regio’s die al 1000 jaar onze regio geprikkeld hebben in de handel. Deze regio's moesten om te overleven zich specialiseren. Fleisch Gemüse. Apfenseller Kase. Bodensee Schnaps. Ik wil nu een Raume creëren fur Symbiose. Ja, ook met Red Bull uit Salzburg.’’ Als het aan Cornelia ligt gaat dat lukken. Tasty Ton Janssen staat op en brengt haar oraal een staande ovatie. Hij geeft aan dat dat waar zij mee bezig is, uit zijn hart is gegrepen. Ik kan het niet mooier zeggen. Met respect en oprechtheid praat hij namens de voltallige businessclub als hij zegt dat zij met het goede werk bezig is. Consument centraal, waarde toevoegen en beleving op een authentieke manier. Twee gezegden zijn haar en haar man Walter op hun Tiroler lijf geschreven; ‘’Standing still is the fastest way of moving backwards in a rapidly changing world.’’ Cornelia Plank maakt indruk. De mannen zijn er stil van. Volgens Lex moeten er een paar zelfs aan de zuurstof bij het aanhoren en aanzien van zoveel passie. Hier in Tirol leert de businessclub wat Echte Duurzaamheid is. Zoals Charles Darwin – The Survival of The Fittest - al eerder aangaf, niet de grootste, snelste of beste in de soort overleeft, maar degene die het meest adaptief is. Weinigen weten dat deze zelfde Darwin 40 jaar later nog een boek schreef – The Survival Of The Sexiest -. Hoe kon het immers zijn dat de papegaai en rose kolibrie, dwars tegen alle regels van het oerwoud in toch kon overleven. En wat bleek. Onderscheid en kleurenpracht doen er toe. Dat leidt immers tot reproductie. Bloemen roepen: kies mij bij-tje. Kolibries zingen ‘’ik wil gekocht worden’’. Cornelia Plank bewijst dat Darwin gelijk had. De drie P’s van de Duurzaamheid People Planet Profit levert deze dame in voor 3 P’s die een veel groter verschil maken, die elke tuinder in zich heeft als hij iets minder bescheiden is en die elke tuinder bij zichzelf kan wakker kussen. Cornelia, wij noemen haar Conny, geeft de 3 P’s kleur: Passion, Pleasure en Pride.
Roger Engelberts
Bekijk hier het foto-album van München >