Meeting 11 oktober 2012 in teken van afzetproblematiek

Publicatiedatum: 12-10-2012

Op donderdag 11 oktober jl. stond de TuinBouw Businessclub bijeenkomst in het teken van de afzetproblematiek van tuinbouwproducten in Zuid-Oost Nederland. Een interactieve, constructieve bijeenkomst met een hoge opkomst!

Tijdens deze bijeenkomst, die plaatsvond bij The Scelta Institute in Venlo, trapte allereerst tomatenteler Ton Janssen van Tasty Tom af om zijn ervaringen rondom de Floriade te delen. Enthousiaste reacties van de bezoekers en op drukke dagen wachtrijen van zo’n half uur voor het proeven van de tomaatjes. En vooral verrassing van veel kinderen over het feit dat een tomaat eigenlijk net zo lekker blijkt te zijn als een snoepje!
 
Vervolgens was het woord aan Jaques Teelen, voormalig algemeen directeur van FloraHolland en tevens vervuller van diverse tuinbouwgerelateerde voorzitterschappen en commissariaten. Teelen schetste het huidige landschap van de afzet van voedingstuinbouw. Hij gaf een overzicht van de productie van glasgroenten met kengetallen van Nederland als logistieke draaischijf, de ontwikkeling van de afzet met de handel en de providers en de diverse telersorganisaties.
 
Aan de hand van stellingen werd daarna onder leiding van Simone van Trier gediscussieerd over de afzetproblematiek. Op de vraag wie er op dit moment wel al 100% tevreden was over zijn afzet, gaf op een enkeling na iedereen aan niet tevreden te zijn. Ook was het grootste deel het oneens met de stelling dat Greenport Venlo zich uitsluitend moet gaan richten op de Duitse markt. Beter weten wat de consument wil, emotie aan ons product toevoegen en korte ketens waren zaken die naar voren kwamen. Met betrekking tot online verkoop van tuinbouwproducten (25% binnen 5 jaar) was het grootste deel van de zaal het eens dat hier potentie ligt. Via internet kom je dichter bij de afnemer en wordt je product zichtbaar aan een grotere groep. 
 
Zo’n 95% van de zaal was het eens met de stelling ‘de Nederlandse producent van voedingstuinbouw is geen marketeer’. Enthousiaste ambassadeurs moeten het verhaal vertellen, iedereen moet doen waar die goed in is en voor de rest krachten bundelen en de samenwerking opzoeken. Houding en gedrag naar elkaar toe is hierin nog wel een issue. Of tuinbouwproducten een merkproduct moeten worden, daarover waren de meningen nog zeer verdeeld. Hetzelfde gold voor verticale of horizontale bundeling in de keten. Zonder regie op de bundeling blijven we ons verschuilen achter de problematiek. Samenwerking van telersorganisaties is een must. Wie gaat dat oppakken? Waar ga je dit neerzetten?
 
Visie en toekomstperspectief zijn nodig om stappen te maken. Al met al een zeer constructieve bijeenkomst waar tijdens de borrel nog veel over werd nagepraat en gediscussieerd! Echter hoe nu verder?
 
Download de presentatie.