De bijeenkomst van donderdag 9 maart stond in het teken van de wereld van veredeling. Wat zijn nieuwe veredelingstechnieken, wat betekent GMO in de veredeling, wat is de toegevoegde waarde, wat zijn wereldwijd de opvattingen omtrent GMO en wat is de invloed van de politieke besluitvorming? Gastheer van de bijeenkomst was Limgroup, internationaal veredelaar van de gewassen asperge, aardbei en paddenstoelen.
Roel Hendriks van Limgroup: “Limgroup is wereldwijd marktleider op het gebied van de ontwikkeling van aspergerassen en het commercialiseren van aspergezaden. We focussen ons momenteel op de uitbreiding van onze activiteiten binnen paddenstoelen en aardbei-veredeling.” Piet Beurskens, eveneens Limgroup: “We excelleren in de niche asperge. De laatste 10 jaar is het areaal in Nederland sterk gestegen. We doen wereldwijd rassenproeven maar de veredeling vindt ook steeds meer in het lab plaats. Inhoudsstoffen van het product worden ook steeds meer een item. Op dit moment zijn we bezig met de lancering van ons eerste aardbeienras. Als alles goed gaat wordt dit volgend jaar gelanceerd.”
‘’Ga het gesprek aan en vertel het verhaal”
Na de rondleiding bij Limgroup was het woord aan Tim Lohmann van Plantum, de branchevereniging voor bedrijven uit de sector plantaardig uitgangsmateriaal. Hij ging in op de innovaties in de sector en de maatschappelijke uitdagingen die er liggen. Lohmann: “De nieuwe veredelingstechnieken zijn zo belangrijk vanwege onder andere zaken als bevolkingsgroei, klimaatverandering en gezondheid. De Europese Commissie is nu al zo’n acht jaar bezig met GMO-wetgeving en er heerst ontzettend veel politiek verdeeldheid over dit onderwerp. Van het totale landbouwareaal in de wereld wordt op zo’n 20% GMO toegepast! Kijk bijvoorbeeld naar de hogere graanopbrengsten van de afgelopen jaren, die zijn vooral te wijten aan genetische modificatie. Wij pleiten voor vrijstelling van GMO om daarmee toegang te krijgen tot innovatie. Er is geen tot weinig vertrouwen in wat veredeling doet, we moeten duidelijker vertellen wat we doen.” De boodschap van Lohmann: “Ga het gesprek aan en vertel het verhaal, alleen zo kunnen we vooruitkomen.”
Van techniek naar emotie
In een forumdiscussie met gedeputeerde Hubert Mackus, Tim Lohmann, Uwe Dijkshoorn (Bayer Crop Science), Pierre Lavrijssen (Limgroup) en Piet Beurskens werd het onderwerp verder uitgediept. Tijdens de discussie kwam naar voren dat de consument het technisch wel gelooft, maar dit is niet voldoende om hem te overtuigen. Het is een lastig onderwerp om de consument uitgelegd te krijgen. Eén van de opmerkingen uit de zaal: “We moeten afstappen van de technische discussie, het zit vooral op emotie. Het debat heeft meer een maatschappelijke dan een economische toon. We moeten transparant zijn en de boodschap goed laten aankomen.”