De bijeenkomst van 12 mei stond in het teken van blauwe bessen. We waren te gast bij Marcel en Leon Driessen op hun vermeerderingsbedrijf Driesvenplant. Vervolgens werden we enkele kilometers verderop ontvangen in het Blauwebessenland van Tom en Gaby Faessen en het teeltbedrijf van Hay en Margareth Geurts. Cindy van Rijswick van Rabobank Nederland nam ons mee in de ontwikkelingen rondom de consumptie van zachtfruit.
De gebroeders Marcel en Leon Driessen vermeerderen met hun vermeerderingsbedrijf Driesvenplant jaarlijks zo'n 2 miljoen blauwe bessen planten, volledig geautomatiseerd. Elke dag worden er ongeveer 50.000 planten geplant in een pot! Enkele kilometers verderop, in het Blauwebessenland van Tom en Gaby Faessen en het teeltbedrijf van Hay en Margareth Geurts, wordt zo'n 70 hectare blauwe bessen zowel machinaal als met de hand geplukt. De blauwe bessen en verwante producten worden onder andere verkocht in hun winkel die op het terrein is gevestigd.
"Ketensamenwerking noodzakelijk voor succes"
Na de rondleidingen was het woord aan Cindy van Rijswick van de Rabobank. De zachtfruitmarkt groeit hard en de verwachting is dat het consumptievolume van blauwe bessen, frambozen en bramen in de komende vijf jaar met minimaal 7% pér jaar toeneemt in de EU. Een groeiprognose die er in een stagnerende voedings- en fruitmarkt echt flink uitspringt. "Ketensamenwerking is echter wel noodzakelijk voor succes", aldus Cindy.
"Van 6 bessen naar 6 kg per persoon per jaar"
De diverse gastheren en sprekers werden aansluitend geinterviewd door Erik Titulaer. Tom, gevraagd naar zijn droom over circa 10 jaar: "We eten op dit moment 6 bessen per persoon per jaar, over 10 jaar gaan we 6 kilo per persoon per jaar eten." Zijn vader Hay gaat in op de heilende werking van de blauwe bes. De blauwe bes houdt onder andere de aderen open, is goed voor de botten en vermindert de kans op suikerziekte en kanker. Momenteel wordt er onderzocht of deze gezondheidsclaim vast te leggen is. Hay gevraagd naar zijn droom: "Over 10 jaar zijn we de leverancier van de farmacie." Marcel en Leon Driessen gevraagd naar de issues voor de komende jaren: "De komende jaren wordt teeltinnovatie belangrijk. Daarnaast zijn smaak, kwaliteit en houdbaarheid ook echt issues."